Zabiegi odmładzające

Właściwości Dyni w kosmetologii

Dynia nie tylko do jedzenia?

Dynia cieszy się rosnącą popularnością zwłaszcza wśród osób, które zdrowo się odżywiają. Nie ma się czemu dziwić – stanowi on bogactwo witamin i składników mineralnych. Dowiedz się, jak mogą one wspierać pracę organizmu.

 

Dynia – właściwości odżywcze

 

Dynia trafiła na europejskie stoły po odkryciu Ameryki. Największe owoce mogą ważyć nawet kilkaset kilogramów.

100 g dyni ma ok. 30 kcal i zawiera małe ilości podstawowych składników odżywczych. W podanej ilości warzywa znajduje się zaledwie:

  • 7 g węglowodanów – w tym 0,5 g błonnika,
  • 1 g białka,
  • 0,1 g tłuszczu.

To sprawia, że warzywo jest lekkostrawne i niskokaloryczne. Dlatego jest chętnie podawane dzieciom. Często sięgają po nie także osoby, które się odchudzają lub mają problemy z trawieniem.

 

Dynia – co zawiera?

 

Pomimo niewielkiej kaloryczności, dynia jest warta uwagi. Zawiera wiele składników mineralnych i witamin, które są istotne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. W jej składzie można znaleźć m.in.:

 

  • potas – wspiera m.in. prawidłowe funkcjonowanie układów nerwowego i mięśniowego;
  • wapń – wspomaga m.in. krzepnięcie krwi, metabolizm energetyczny i utrzymanie zdrowych kości oraz zębów;
  • fosfor – pomaga m.in. zachować mocne kości i zęby;
  • magnez – wspiera m.in. właściwą pracę nerwów i mięśni oraz utrzymanie odpowiednich funkcji psychologicznych;
  • witamina B2 – wspomaga m.in. prawidłowe widzenie, metabolizm żelaza i ochronę komórek przed stresem oksydacyjnym;
  • witamina B1 – pomaga m.in. zachować prawidłowe funkcjonowanie serca i układu nerwowego;
  • witamina C – wspiera m.in. produkcję kolagenu oraz pracę układu nerwowego i układu odpornościowego;
  • witamina A – wspomaga m.in. prawidłowe widzenie i utrzymanie błon śluzowych oraz skóry w optymalnym stanie;
  • witamina E – pomaga zabezpieczyć komórki przed stresem oksydacyjnym.

 

W dyni można znaleźć także dużą ilość alfa- i betakarotenu, które wspierają m.in. ochronę organizmu przed rozwojem nowotworów. Ponadto warzywo zawiera luteinę wspomagającą prawidłowe widzenie. Stanowi źródło błonnika, który pomaga zwiększyć masę kału i przyspieszyć usuwanie treści zalegającej w jelitach. Wspiera również prawidłowe funkcjonowanie układu pokarmowego.

 

 

Właściwości kosmetyczne w dyni

Zawarte w nim enzymy subtelnie złuszczają martwy naskórek, natomiast potas oczyszcza i usuwa toksyny. Kosmetyki zawierające wyciąg z dyni doskonale sprawdzają się do skóry suchej, dojrzałej, zmęczonej, wymagającej rozjaśnienia oraz łuszczącej się.

 

 

Przepisy na domową maseczkę z dyni

 

Maseczka z dyni na twarz dla tłustej skóry

Składniki:

  • kawałek dyni
  • białko jaja

Sposób przygotowania:

Kawałek dyni ugotuj lub upiecz, zblenduj lub ugnieć widelcem. Dodaj białko jajka, wymieszaj dokładnie i nanieś na oczyszczoną twarz. Zmyj maskę po 20-30 minutach.

 

 

Maseczka nawilżająca skórę

Składniki:

  • kawałek świeżej dyni
  • łyżka oliwy z oliwek
  • nieco mielonego siemienia lnianego

Sposób przygotowania:

Świeżą dynię pokrój na małe kawałki, dodaj oliwę z oliwek i wcześniej namoczone w wodzie mielone siemię lniane. Składniki zblenduj na gładką masę, po czym nałóż na całą twarz. Po 10-15 minutach zmyj letnią wodą.

 

 

Maseczka z pestek dyni na trądzik

Składniki:

  • garść łuskanych pestek dyni
  • łyżka gęstego jogurtu naturalnego

Sposób przygotowania:

Pestki dyni (jeśli są kupne, powinny być niesolone) zblenduj. Dodaj do nich gęsty jogurt naturalny gęsty i dobrze wymieszaj. Maseczkę nałóż na twarz i trzymaj przez 15-20 minut. Zmyj letnią wodą.